سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع، حکمت را از دلهای دانایان می برد . [پیامبر خدا علیه السلام]
مدرس( آقای شهید )

دکتر محمد رضا خباز

محمدرضا خباز نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد از پیشنهادش برای نامگذاری سالروز شهادت آیتالله مدرس به عنوان روز مجلس می‌گوید

محمدرضا خباز" نماینده 54 ساله کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد نماینده پرکاری است؛ چه در داخل صحن و چه در خارج از صحن. تذکرات او در حین رسیدگی در بسیاری از موارد راهگشای روند قانونگذاری است. دکترای علوم سیاسی دارد و رابطه‌اش با خبرنگاران هم خوب است. اگر قول به مصاحبه بدهد امکان بدقولی در حداقل ممکن است. او در بهزیستی نیز تجربه قابل توجهی دارد و همین‌طور در نظام آموزشی کشور. مجموعه این نکات سبب شد تا بهانه‌ای دست دهد برای گفت‌وگو درباره وضعیت مسکن در کشور به ویژه در برنامه پنجم که مجلس در نخستین روزهای آذرماه این بخش را مورد رسیدگی قرار داد

خباز همواره حرف‌ها و نظرات خود را به احادیث و آیات قرآن و همین‌طور ضرب‌المثل‌های فارسی مستند می‌کند. درباره مسکن هم گفت: «جابه‌جا کنعبدُ، جا به جا کنستعین». پرسش ما از او این بود که آیا کیفیت مسکن در برنامه پنجم مورد توجه قرار گرفته است یا خیر. او همزمان با انتشار این ویژه‌نامه در حوزه ‌انتخابیه خود کاشمر حاضر خواهدشد تا به همراه سایر همکارانش به گرامیداشت روز مجلس یعنی سالروز شهادت آیت‌الله مدرس بپردازند. خاطره تغییر روز مجلس از 7 خرداد به 10 آذر نیز به این نماینده برمی‌گردد. خباز در اینباره‌ می‌گوید: وقتی در دوره چهارم مجلس به نمایندگی مردم برگزیده شدم طرحی را تقدیم مجلس کردم که طی آن مناسبت روز مجلس در تقویم ملی کشور از 7 خرداد به 10 آذر یعنی سالروز شهادت آیت‌الله مدرس تغییر می‌یافت و نمایندگان هم با 165 امضا به این طرح قوام بخشیدند و در نهایت با تصویب آن الگوی مدرس برای نمایندگی مجلس پررنگ‌تر شد. با خباز قرار گذاشتیم تا بیشتر درباره الگوی نمایندگی و ویژگی‌های شهید مدرس در این شماره«قدس» صحبت کنیم. گفت‌وگوی وی با روزنامه «قدس» خراسان رضوی، گرچه در روز مجلس به چاپ می‌رسد اما با محور مسکن و کیفیت آن انجام شده و از حوزه انتخابیه این نماینده نیز جویا شده است.

چه اتفاق جدیدی در حوزه انتخابیه شما در جریان است؟

وقتی شما این مطلب را می‌خوانید مراسم گرامیداشت روز مجلس در شهر کاشمر و در مرقد آیت‌الله مدرس برگزار است. بنده افتخار دارم وقتی برای مجلس چهارم برگزیده شدم طرحی را پیشنهاد دادم که روز مجلس از هفتم خرداد هر سال به دهم آذرماه سال یعنی روز شهادت آیت‌الله مدرس تغییر یابد. این طرح با 165 امضا مطرح شد و در نهایت با تصویب مجلس در تقویم ملی کشور روز مجلس سالروز شهادت این الگوی نمایندگی شد. همه ساله در دهم آذرماه گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست رئیس یا یکی از نواب رئیس مجلس به کاشمر عزیمت می‌کنند و در آنجا ضمن زیارت بارگاه امام هشتم و بازدید از کاشمر با آرمان‌های آیت‌الله مدرس تجدید بیعت می‌کنند. امسال نیز گروهی از نمایندگان که منتخب کمیسیون‌ها هستند به همراه آقای صدر نایب‌رئیس دوم مجلس و رئیس سازمان نظام پزشکی کشور راهی مشهد می‌شوند. صبح روز دهم آذر نیز در مرقد آیت‌الله مدرس حاضر می‌شویم. بنده قرار است پیام رئیس مجلس شورای اسلامی را در این مراسم قرائت کنم. خب بدیهی است مردم نیز همه ساله در این روز استقبال خوبی از گرامیداشت مدرس داشته، حاضر شوند و از گله‌مندی‌ها و گرفتاری‌های خود در امور روزمره بگویند که فرصت خوبی است برای پیگیری امور.

 شما این پیشنهاد را مطرح کردید که گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس به روز مجلس تبدیل شود. در مدرس چه دیده‌اید که او را الگوی نمایندگی می‌دانید؟

خداوند متعال در روز قیامت هر قشر و جامعه‌ای را از الگوی آن می‌سنجد. برای ما که زندگی خود را در غیبت امام زمان (عج) گذرانده‌ایم الگوی اصلی امیرمؤمنان علی‌ (ع) است. اما برای هر قشر و گروهی هم میزان‌هایی هست که خداوند مردم عادی را با آنها می‌سنجد. مثلاً شما خبرنگاران الگوی خوبی مثل شهید آوینی دارید که به نظر من با او سنجیده می‌شوید. در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز میزان و الگوی نمایندگی شهید مدرس است. یعنی بعد از انقلاب هر نماینده‌ای می‌خواست مدرس را الگو قرار دهد برای او کافی بود زیرا مدرس الگوی خوب نمایندگی مجلس است. چون او در دوره خفقان و استبداد رضاخانی وظیفه نمایندگی را به تمام رساند و ما که در نظام جمهوری اسلامی نماینده می‌شویم کارمان ساده‌تر است و کافی است که از او الگو بگیریم. مدرس شخصیت و ویژگی‌ها خاصی داشت که به کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌آید. وقتی از او راز و رمز شجاعتش را پرسیدند گفت: من دو ویژگی‌دارم. یکی اینکه چیزی از مال دنیا ندارم و دیگر اینکه طمعی هم به مال دنیا ندارم. به همین دلیل هم مقام معظم رهبری فرمودند که دنیا زیر دندان مدرس مزه نکرده بود و هرکسی مال دنیا زیر دندانش مزه کند بدیهی است که نمی‌تواند مثل مدرس باشد. با این اوصاف مدرس در سر هوای ادای وظیفه و خدمت به خدا داشت و دردل هوای خدمت به خلق و همین برای نمایندگان کافیست که بتوانند وظیفه نمایندگی را به اتمام برسانند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمد 89/9/11:: 10:7 عصر     |     () نظر